niedziela, 14 lutego 2016

5 najważniejszych rzeczy przed wyjazdem




Jeżeli już podjeliście deyczję o pracy w innym kraju i termin wyjazdy coraz bliżej możecie spojrzeć na checkliste absolutnie podstawowych rzeczy, które oszczędzą Wam stresu i nieprzyjemności.

1. Umowa o pracę
   
    Bez tego narażasz się na spore ryzyko oszustwa. Każdy warty zaufania pracodawca, da wam chcociażby umowę z określonym czasem próbnym. Jeżeli pracodawca tego unika to wy unikajcie tego pracodawcy. Strzeżcie się też dziwnych umów z pośrednikami, czasami są one niezbędne, jednak dobrze je przeczytajce i nie bójcie się zadawać pytań.

2. Miekszanie

    Upewnijcie się że macie gdzie miekszać na początku waszego pobytu. Dobrze jest mieć to wyszczególnione też na piśmie na waszej umowie lub załączniku w którym jest to zawarte. Mi  osobiscie zdarzyło się mieszkać przez tydzień w hotelu na walsny koszt gdyż założyłem za pewne że szpital to gwarantuje. Po moim przybyciu do wohnheim nikt nic nie wiedział. Wynajem mieszkania jest bardziej skomplikowany niż w Polsce. Należy zaplacić kaucję w wysokości 2-3 czynszów. Mieć umowę o pracę i ...spodobać się włascicielowi mieszkania. 

3. Czasa na "adaptację" w pracy

  Pytaj o czas wprowadzenia Cię w obowiązki na nowym stanowisku pracy. Podczas którego będziesz pracować z doświadczonym członkiem twojego zespołu, który pokaże Ci "co i jak". Pielęgniarstwo niby takie samo na całym świecie ale sposób wykonywania czynności, procedur czy dokumentacji może się bardzo różnić od tego co znasz już w Polsce.
Zazwyczaj jest to 3 miesięce, czasami może trwać dłużej w razie potrzeby. Ale jesteś polską pielęgniarką czy pielęgniarzem więc 3 miesiące w zupełności Ci wystarczą ;)

4. Urlop

       Pracując w Niemczech mamy raczej daleko do rodzinnego domu. W życu zdarzają się przeróżne sytuacje. Warto spytać jak wygląda kwestia urlopu na żądanie czy urlopu okolicznościowego.

5. Bezpłatny urlop w Polsce

    Sprytnym rozwiązaniem jest bezpłatny roczny urlop, który bierzemy w naszym dotychczasowym miejscu pracy w Polsce. Daje nam to alternatywę na powrót do Polski gdyby coś poszło nie po naszej myśli. 



Gdyby przytrafiły Ci się problemy z pracodawcą, lub jakaś firma by Cię oszukała, możesz zgłosić się po poradę http://www.faire-mobilitaet.de/beratungsstellen
Można porozmawiać w języku polskim i zasięgnąć pomocy. Biura te mieszczą się miedzy innymi w takich miastach jak  Dortmund, Berlin, Stuttgart czy Monachium.



2 komentarze:

  1. ja wyjechałem 5 lat temu jako opiekun osób starszych niemcy, skusiły mnie pieniądze, byłem świeżo po studiach i miałem ciężko ze startem. Pracuję tam pięc lat bez żadnej przerwy i jestem bardzo zadowolony. Nie wiem czy odnalazłbym się teraz w Polsce.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja dzięki firmie https://www.carework.pl/praca/opieka-niemcy wyjeżdżałam do pracy w Niemczech w charakterze opiekunki nad osobami starszymi już kilkukrotnie. Jest to oczywiście dość mocno odpowiedzialna praca, ale dające wewnętrznie bardzo dużo szczęścia. Nie zawaham się przed kolejnym wyjazdem, gdyż wiem że seniorzy potrzebują ciągłej opieki.

    OdpowiedzUsuń